Купуване на автомобил - какви са вариантите?

Дискусия в 'Приходи, разходи и бюджетиране' започната от Nikolay Delchev, 30 Апр 2017.

  1. Nikolay Delchev

    Nikolay Delchev Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    11 Мар 2017
    Постове:
    382
    Лайкове:
    224
    Репутация:
    61
    [​IMG]
    В САЩ съществува едно правило, което се следва при покупката на автомобил на изплащане. Това е простото но ефикасно правило 20/4/10. Чрез него ще избегнете поемането на задължения по автомобила, с които да не можете да се справите.

    Ето в какво се състои то:
    • Първоначална вноска от поне 20%
    • Изплащайте автомобила не повече от 4 години
    • Дръжте месечните разходи по автомобила ( включително вноски по лизинг, застраховка, гражданска отговорност и т.н.) - под 10% от брутния ви доход
    Вкарвайки поне 20% първоначално ви позволява да изплатите колата по-рано с по-адекватни месечни вноски. С по-малък срок на изплащане пък намалявате значително размера на лихвата, която ще изплатите. Накрая, поддържайки месечни разходи под 10% от дохода ви ще даде гъвкавост, ако, не дай си Боже, ви удари неочаквана сметка или пък загубите работата си.


    Това са американците. Сега нека дадем и друг вариант побългарен вариант, който аз лично съм използвал 2 пъти досега, БЕЗ да влизам в дългове/лизинги/кредити. Този вариант, разбира се, отнема време, но оставям вие да прецените дали си заслужава.

    1. Определяте каква вноска сте готови да заделите на месец за автомобил (например 400лв.)

    2. Събирате в продължение на 10 месеца

    3. Взимате си автомобил за 4000лв.

    4. Карате я 1-2 години

    5. Междувременно отделяте отново по 400лв. в продължение на 12-24 месеца

    6. Продавате стария си автомобил за колкото успеете

    7. Доплащате с парите, които сте събрали за друг, по-добър/по-нов

    8. Повтаряте колкото пъти пожелаете



    Независимо кой вариант изберете, знайте, че хората си купуват коли поради две причини:

    1. Да впечатлят другите

    2. Да им върши работа


    Вие от кои сте?
     
    toni90 likes this.
  2. toni90

    toni90 Сметководител

    Регистриран:
    14 Мар 2017
    Постове:
    122
    Лайкове:
    17
    Репутация:
    24
    Location:
    София
    Ми то реално и за лизинг на автомобил първоначалната вноска пка трябва да се вземе отнякъде. Въпросът е: Предпочитате да си съберете пари за 4000лв. автомобил или да съберете 4000лв. за първоначална вноска на автомобил, който струва 20 хилки? Разни хора, разни идеали. За мен лично автомобила не е някакъв символ за статут отдавна вече. Предпотчитам да карам кола за 3-4 бона, но да имам 20 бона в сметката, отколкото кола за 20 хиляди и лизинг за 25 хиляди.
     
    ivominkov likes this.
  3. Bankster

    Bankster Сметководител

    Регистриран:
    21 Мар 2017
    Постове:
    64
    Лайкове:
    10
    Репутация:
    14
    Абе зависи си. Всеки си има пороците. За някои са хубавите скъпи дрехи, за други са парите хвърлени по купони и дискотеки, за трети са карането на класен автомобил. Добре го каза - разни хора, разни идеали. Човек бързо свиква с хубавото и затова предпочита лизингите и новите автомобили. А пък българина се набива с кредити и за кошници БМВ-та от 90те, което е по-големия абсурд!
     
    jeliazt and toni90 like this.
  4. toni90

    toni90 Сметководител

    Регистриран:
    14 Мар 2017
    Постове:
    122
    Лайкове:
    17
    Репутация:
    24
    Location:
    София
    Мани като каза БМВ от 90те и веднага се сетих за един бивш колега. Бе вкарал над 10 000 за един кошник от 1993г. Набор му бе почти хаха
     
  5. Opi

    Opi Одитор

    Регистриран:
    17 Апр 2017
    Постове:
    202
    Лайкове:
    31
    Репутация:
    30
    Екзистенциалният въпрос в БГ:
    Да събирам вноски на новия Iphone ли да дава или за някоя стара кошници - социален данък какво да правиш :)
    Иначе кола на старо отделно и 1-2к трябва за ремонт за коли под 10к, така че и за това трябва се мисли. Като цяло май по-добре излиза нова кола в среден клас, от колкото старото, но "евтино"!
    Ако ще е с лизинг, то максимално високо самоучастие е най-доброто!
     
  6. ivominkov

    ivominkov Финансов стажант

    Регистриран:
    23 Апр 2017
    Постове:
    2
    Лайкове:
    2
    Репутация:
    1
    Ще се включа и аз по въпроса. Оставам настрана тези които се набутват с кредити за скъпи коли и после се чудят откъде да намерят пари за вноската.Оставам настрана и тези които се набутват за BMV-та произведени около 1990 год и набиват пари в тях за да ги възстановят, като тук не включвам любители на марката реставриращи коли заради хобито си. Мисля, че в този форум е хубаво да се дискутират предложения как е най правилно да се прави. В тази връзка в по голямата част съм съгласен с мнението на The Chairman. Кое аз смятам за правилно:

    Сумата за кола не трябва да надвишава 30% от годишния ти доход
    Ако нямаш парите в брой и си решил да теглиш кредит, то месечната вноска по кредита не трябва да надвишава 30% от месечния ти доход. Изплащането на кредита не трябва да е повече от 4 години.
    Трябва максимално да е изчистен въпроса За какво аджеба ти трябва тази кола.
    Максимално трябва да е изчистен въпроса относно рентабилността от подръжката на тази кола.

    Относно аз от кой тип съм, определено от втория. Карал съм различни коли, но когато реших да си купя кола, то първата ми кола беше едно VW POLO 1.0 .Определено не можеш да впечатлиш някого с такава кола, но ми беше идеална за града, винаги намирах място за паркиране. Данъка ми беше 5 лв /честна дума/ Части за колата бяха евтини. Когато се увеличи семейството ми , колата ми стана малка. Продадох я и си купих по голяма. Сега карам едно Рено, върши ми работа събира достатъчно багаж и е поносимо за семейния бюджет. И в двата случая не говоря за нови коли.
     
    Last edited: 3 Май 2017
  7. Nikolay Delchev

    Nikolay Delchev Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    11 Мар 2017
    Постове:
    382
    Лайкове:
    224
    Репутация:
    61
    Здравей и добре дошъл. Радвам се, че се включи в темата с личен пример. Обобщено: на всекиму кола, според възможностите и потребностите :)
     
  8. TomHagen

    TomHagen Финансов стажант

    Регистриран:
    4 Май 2017
    Постове:
    17
    Лайкове:
    10
    Репутация:
    3
    Здравейте на всички!
    В допълнение на темата бих искал да добавя няколко изречения. Добре е при покупката а автомобил, било то чисто нов или употребяван, да се консултираме с доверен технически грамотен консултант, който да ни запознае със слабите места на конкретните марка/модел. Знаете ли например, че оторизираните сервизи, които обслужват гаранционно новите автомобили фактурират смяната на съединител като консуматив, който гаранцията не покрива! При един съвременен дизелов автомобил цената на въпросния детайл може да достигне умопомрачителните 3-4 хиляди лв! Ако плащате лизингова вноска от 500лв например това би било разход на още 6-8 месечни вноски... Елементарно обслужване на нов автомобил- смяна на масло и филтри в оторизиран гаранциоен сервиз варира от мин. 300 до 2-3 хил. лв, а да не забравяме, че това е най-лекото обслужване. Няма да се впускам в допълнителни технически подробносни, но колкото по-нов и по- накичен с електроника е автомобилът, толкова по-големи са финансовите мини в него. Така че съветвайте се предварително, за да няма неприятни изненади после. Успех на всички, на които предстои такава покупка!
     
    Nikolay Delchev likes this.
  9. Nikolay Delchev

    Nikolay Delchev Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    11 Мар 2017
    Постове:
    382
    Лайкове:
    224
    Репутация:
    61

    Здравей и на теб! Абсолютно си прав, че трябва съвет от човек, който разбира материята и най-вече спецификите на отделните марки автомобили. Кое се чупи на кои, колко струват частите и т.н. Много хора пренебрегват тези разходи просто защото "не ги виждат" в началото на покупката, но неминуемо изскачат.
     
  10. Aleksandar Dyakov

    Aleksandar Dyakov Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    12 Мар 2017
    Постове:
    364
    Лайкове:
    138
    Репутация:
    61
    Добре дошъл и благодаря за коментара.
    Изключително си прав, че трябва да има някой, който е наясно с теб - в това число говорим и за покупка на нова кола. Като цяло имам наблюдения, че хората се допитват до техни приятели, които с това се занимават.
    Иронията е, че за кола на старо се допитват, но като ходят да подписват ипотека с десетки години период го правят масово на своя глава.
    Като каза за електрониката и киченето се сетих и за телефоните - навремето да си смениш на тъповофона батерията ти отнемаше точно 5 секунди, сега да си смениш батерията САМ на Iphone-a например, ако нямаш техническите умения отиваш и си плащаш 20-30 лв само за смяната!
     
  11. Nikolay Delchev

    Nikolay Delchev Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    11 Мар 2017
    Постове:
    382
    Лайкове:
    224
    Репутация:
    61
    Ето нещо интересно по темата:

    Линк
     
  12. TomHagen

    TomHagen Финансов стажант

    Регистриран:
    4 Май 2017
    Постове:
    17
    Лайкове:
    10
    Репутация:
    3
    Умишлено няма да назова конкретната марка автомобили, за да не им правя реклама тук (освен след разрешението на модераторите), но тя е една от големите и известни немски автомобилни марки. Освен удължена гаранция предлагат и опция за закупуване на пакет за сервизно обслужване като например- смяна на консумативни части по спирачната система, смяна на масла и филтри и т.н. Всичко това е калкулирано в цената/ респективно в лизинговите вноски- тоест комбинирайки този сервизен пакет с удължената гаранция може съвсем спокойно и с точност да предвидим разходите през периода на лизинга с точност по месеци. Пакетите за сервизно обслужване могат да бъдат закупени както за чисто нови автомобили, така и за употребявани автомобили от въпросната марка.
     
  13. Opi

    Opi Одитор

    Регистриран:
    17 Апр 2017
    Постове:
    202
    Лайкове:
    31
    Репутация:
    30
    Е ако не искам такава сервизна услуга, то ще имам ли намаление в крайната цена?
     
  14. TomHagen

    TomHagen Финансов стажант

    Регистриран:
    4 Май 2017
    Постове:
    17
    Лайкове:
    10
    Репутация:
    3
    Да, разбира се, че цената ще бъде по-ниска при закупуване на автомобил, ако не се поръча опцията за включено сервизно обслужване. Така или иначе през периода на лизинга лизинготаделят ще Ви задължи да обслужвате автомобила в оторизиран сервиз на марката.
     
  15. SpaceZeaLoT

    SpaceZeaLoT Финансов Аналитик

    Регистриран:
    3 Май 2018
    Постове:
    25
    Лайкове:
    12
    Репутация:
    8
    Бъдещето така или иначе отива към споделена икономика - тип https://spark.bg/ и Uber, LIFT.

    Все повече компании инвестират значително в развиване на подобни технологии и услуги. Включитено БМВ и Мерцедес за германия имат прeмиум услуга за наемане на коли, а не за продажба.
    Вземаш само когато ти трябва, за да си свършиш работата, през останалото време я ползва някой друг. В интерес на истината и личната ми кола стои почти цяла седмица пред блока и се ползва основно уикенда.

    Имаше и някаква такава услуга навлизаща в бг. Да си даваш колата под наем когато не я ползваш. Мисля, че беше ето това: https://www.caramigo.eu/bg/bg/how-it-works , но до колко работи и колко е изгодно е отделен въпрос.
     
    TomHagen likes this.
  16. gaffana

    gaffana Финансов стажант

    Регистриран:
    8 Май 2018
    Постове:
    10
    Лайкове:
    3
    Репутация:
    3
    Здравейте,
    имам въпрос относно остатъчна стойност при купуването на кола.
    - за или против ?
    - когато дойде време да за заплащането на остатъчната стойност, ако тя не бъде заплатена, предполагам ти взимат колата.
    но въпроса ми е по-скоро отразява ли се като нещо негативно, примерно при закупуване на следващ автомобил ?

    ако имате друг знание свързано с остатъчната стойност ще се радвам да споделите :)
     
  17. Nikolay Delchev

    Nikolay Delchev Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    11 Мар 2017
    Постове:
    382
    Лайкове:
    224
    Репутация:
    61
    Зависи, най-доброто, което можеш да направиш е да разбиеш сумата, която си дал за периода в който си карал колата и да видиш колко ти идва на месец разхода:

    Пример:
    кола - 20 000лв.
    първоначална вноска 5000лв.
    срок на лизинг 4г. (лихва да речем 2000лв.)
    остатъчна стойност 5 000лв.

    ======================
    реално ще си вкарал ~17 000лв.

    ВЪпросът който трябва да си зададеш, за да видим дали си заслужава е:
    1./Ако дам 5000лв. ост. стойност = 22 000 лв. дадени за периода 4г. = 5500/година = 458лв. на месец
    Тук ще имам опцията да препродам колата и да взема пари за нея, да речем 10000лв.

    Сметките стават следните:
    продавам за 10 000лв., взимам 5 000лв. от тях и си връщам тези които съм платил като остатъчна стойност. Другите 5000лв. използвам за нова първоначална вноска за друга кола.

    2./ Ако не ги дам 5000лв. ост. стойност = 17 000 лв. дадени за периода от 4г. = 4250/година = 354лв.
    Тук нямам опцията да продам колата, но съм спестил 5000лв., които мога да ползвам за нова първоначална вноска на др. автомобил :)


    И както се вижда, разлика финансово няма ОСВЕН скритите такси и занимания по покупко-продажбата (стар/нов автомобил).
     
  18. gaffana

    gaffana Финансов стажант

    Регистриран:
    8 Май 2018
    Постове:
    10
    Лайкове:
    3
    Репутация:
    3
    Благодаря за инфото.
    Другото което ми направи впечатление в лизинговите калкулатори е, че остатъчната стойност не е обложена с лихва.
    Или аз не съм толкова разбиращ и не съм я видял. Та ако тази стойност наистина не се облага, то не е ли наистина по-разумно да я ползваме.
    Така когато дойде момента, бихме преценили да я заплатим или не и направо да скочим на следващия модел.

    Мисля си че кола за 20К надали ще можеш да й вземеш 10К след 4 години. Както пише навсякъде само след излизане от салона вече махаме 20%.
     
  19. TomHagen

    TomHagen Финансов стажант

    Регистриран:
    4 Май 2017
    Постове:
    17
    Лайкове:
    10
    Репутация:
    3
    Здравей! За да добиеш нагледна представа си поиграх с един лизингов калкулатор на една френска марка автомобили и ето резултатите :

    1. Вариант- цена на автомобил 20 000лв, първоначална вноска 4000лв, срок на лизинга 48 месеца, без остатъчна стойност:
    -фиксирана месечна вноска- 300,99лв;
    -обща сума- 21 114,40лв
    -лизингово увеличение- 5,57%
    - годишно оскъпяване- 2,09%

    2. Вариант- цена на автомобил 20 000лв, първоначална вноска 4000лв, срок на лизинга 48 месеца, с остатъчна стойност:
    -фиксирана месечна вноска- 278,50лв;
    -обща сума- 21 367,80лв
    -лизингово увеличение- 6,84%
    - годишно оскъпяване- 1,79%

    Разликите бих казал, че са нищожни. Все пак крайната сума е в полза на лизинг без остатъчна стойност -253.40лв.

    За по-големи цени на автомобила 50 000 и нагоре забелязах, че има разлика в мин. % на самоучастие, например 5% за лизинг без остатъчна стойност и 10% за лизинг с остатъчна стойност. И при тези по-високи суми разликата в крайната цена пак с минимално предимство за лизинг без ост.стойност.

    Бих казал, че когато гледаме стойността на един автомобил в края на лизинга е по-важно каква пазарна цена би имал (колко се е обезценил през годините). Тук предимство имат премиум марките, като дори и доста стари автомобили имат висока пазарна цена. При тях има друго предимство- по-лесно се продават поради народната ни специфика, че от "немското по-добро няма" и т.н. Ако обаче не разполагаме с необходимите време и знания как да продаваме автомобил, по-добре е след края на лизинга да се възползваме от опцията обратно изкупуване и вече изплатения, остарял автомобил да играе ролята на първоначална вноска на нов. Дилърите от една марка изкупуват всякакви други марки втора употреба(е може би не 100% всички, но най-известните), така че съвсем спокойно може да сменим и марката след края на лизинговия период.
     
    gaffana and Aleksandar Dyakov like this.
  20. halfordsss

    halfordsss Финансов стажант

    Регистриран:
    15 Сеп 2018
    Постове:
    1
    Лайкове:
    3
    Репутация:
    3
    Има едно просто правило, което следват всички хора поне с начална финансова грамотност, независимо дали са американци или не: създайте актив (като наем от имот),който да изплаща пасив (автомобил на лизинг). Всичко друго са празни приказки и философщини! А, и спрете цигарите и алкохола...също помага...
     
    Slavov, Vadim Vladimirov and JOJOBG like this.

Сподели

  1. Този сайт използва "бисквитки" (cookies). Използвайки този уебсайт, Вие се съгласявате, че можем да поставим „бисквитки” на Вашия кoмпютър / устройство.
    Dismiss Notice