Купуване на автомобил - какви са вариантите?

Дискусия в 'Приходи, разходи и бюджетиране' започната от Nikolay Delchev, 30 Апр 2017.

  1. Slavov

    Slavov Финансов стажант

    Регистриран:
    25 Сеп 2018
    Постове:
    1
    Лайкове:
    0
    Репутация:
    1
    А варианта, кола на лизинг с възможно най ниска първоначална вноска как ви се струва. Идеята тук е след тея 4 или 5 години на лизинг да махнете колата и да продължите със лизинг на друг по нов автомобил.
     
  2. JOJOBG

    JOJOBG Финансов Контрольор

    Регистриран:
    20 Авг 2018
    Постове:
    183
    Лайкове:
    125
    Репутация:
    51
    Location:
    Sofia(Plovdiv)
    Това мисля че ще те устройва ако се заключиш към конкретния производител/дистрибутор. Но дали ще е 1:1 остатъчна стойност:първоначална вноска за новия лизинг...
     
  3. Observateur

    Observateur Финансов стажант

    Регистриран:
    6 Фев 2019
    Постове:
    5
    Лайкове:
    2
    Репутация:
    3
    Location:
    Varna
    Предвид пробега, доходите ми и предвидените разходи за поддръжка, както и естеството на работата ми - кола, която да ми покрива нуждите, приближаваща се максимално до изискванията ми. Или казано накратко: кола около 10-12 годишна, на стойност между четири и осем хиляди лева за употреба около четири до пет години, след което смяна с друга употребявана кола.
     
    JOJOBG likes this.
  4. Вальо

    Вальо Финансов стажант

    Регистриран:
    24 Май 2018
    Постове:
    18
    Лайкове:
    20
    Репутация:
    3
    Наскоро купувах автомобил за жената (втори в семейството) и ще напиша през какви размишления преминах, за да стигна до автомобила, който закупихме. Да дам храна за размисъл за хората, които скоро ще минават по този път.

    1. Избор на клас автомобил: Тя е сравнително млад шофьор. Въпреки че от време на време кара моя голям кош (Мазда 6) и го е подпирала само веднъж, за нея ще е нужна малка градска кола. Малка, но такава, в която да могат да седнат 4-ма възрастни без проблем. (аз държа колата да е функционална, с 4 врати, а не тип стани да седна) Критерият ми за простор беше възможността, аз да седна на задната седалка (1,85 над 100 кг тюлен) и да се чувствам добре. За пример ще дам новото Рено Клио, което е толкова скосено отзад, че хора над 1,65 трудно биха седнали на задната седалка. Да има (голям) багажник, а не декоративен такъв. В 95% от времето колата ще се таркаля из града като не вярвам да минава повече от 8-10000 км годишно. Със сигурност трябва да е 4 цилиндъра и под 100 к.с., за да има по-нисък данък, а и на нея не й трябват много коне. Задължително бензин - тук компромис нямаше да направя, освен ако не е чисто нова! Извод - търсим практичност: малолитражка, маневрена, малка, но просторна кола, с нормално оборудване за модела - климатик, музика, ел. стъкла и други, ако има бонус.
    2. Бюджет: Тук имахме голям спор с жената - тя държеше да е кола до две хиляди, защото се притеснява (все още) от шоферлъка. Аз като човек с доста опит и доста запознат с автомобилите тотално не приемах такъв вариант и бях определил бюджет около 5000 лв, като за автомобил, който ми хареса на 100% и не открия забележки, бях склонен да дам до 6000 лв. Тук е добре да вметна, че аз съм много неприятен клиент (за тези, които искат да продадат таралясник на 500 000 км, за нов) - смея да твърдя, че разбирам доста от автомобили, скептичен съм към бабите германки, които са карали всички автомобили нов-внос в България, държа аз да тествам автомобила и го оглеждам до най-малките детайли, Задавам хиляди въпроси и по този начин разбирам колко се лъжем с продавача и какво знае той за колата.
    3. Година на производство - тук нямахме ограничения. Дали ще вземем кола 5 или 15 години не е основния критерий за мен. Търсихме кола, която е била поддържана добре и няма да има нужда от голяма сума, за първоначално обслужване. Тук да вметна още нещо - винаги при закупуване на нов (да се чете втора ръка) автомобил, съм предвиждал минимум 20-25% от цената му за обслужване и отстраняване на скрити дефекти. В повечето случаи калкулацията е била доста точна. Гумите не ги включвам в тази калкулация.

    Как протече избора? Жената ги гледа на визия. Хареса си Нисан Микра (фрапиращо висок разход), Рено Клио (много тясна отзад), Мазда 2 (много малка и вози като каруца, цената също не пасваше). Всичките около 2005-2008ма година. По време на огледи ни показаха и Хонда Джаз, която покриваше всичките ни изисквания, но за хубав Джаз трябваше да отделим малко повече пари - до около 6500. Аз... не избирах... аз бях отчаян.

    Малолитражки смачкани от каране на над 2-300 хиляди км, тракащи, хлопащи, изгнили и какво ли не още ги представят като невероятни. Тъй като пътувам много успях да разгледам почти всички Хонди в София, Варна, Стара Загора, Шумен и разни други, които са ми били на път. Няма да обяснявам за често срещаните проблеми на този автомобил, но според повечето търговци всички проблеми се оправят за 10-20 лв или е нормално да хлопа, тропа, тя така от завода е излязла... При логичния въпрос защо не е отстранил проблема, след като струва толкова малко, отговора винаги беше нещо от сорта на "ти за 20 лв ли си", "все пак купуваш стара кола", "дай капаро и ще го оправя" и всякакви тъпотии. В цяла България харесах два Джаза (споменах, че съм кофти клиент, нали :) ), като за първия не можахме да се разберем за цената (аз се запънах за 100 лв, както и продавача, но колата си имаше забележки, които щяха да ми струват допълнително около 700 лв и затова не исках да се съгласявам на цената му), а за втория по-скоро не стигнахме до дискусия на цената, но надхвърляше бюджета. Цената му беше 6700 лв, сигурно щяхме да стигнем до цена около 6000 лв, но така и не стигнахме до този разговор поради независещи от продавача причини. Той беше единствения искрен продавач от автокъща, който може би разбра, че не може да ме излъже и говореше истини за цените на нужните ремонти.

    Реших да огледам и върнатите от лизинг автомобили на малко км, както и нова Дачия Сандеро. За Сандерото ще кажа само, че е бюджетно решение за хора, без претенции. (мое мнение). За 20 хиляди купуваш здрава кола с 5 години гаранция, но правиш компромис с материали, избаботка и т.н. За служебна е перфектна, за лична - не е моят автомобил. Личи си, че е пестено от материали. Въпреки това, смятам, че е чудесен избор за нов автомобил. Реално покриваше всичките ни изисквания, без броя цилиндри.

    За върната от лизинг условието беше да не е над 50 хиляди километра, да е още в гаранция и да не е над 20 хиляди лева (колкото ново Сандеро). Не можах да намеря много такива автомобили. В крайна сметка се спряхме на Форд Фиеста 82 к.с. бензин, 4/5 врати, в гаранция на 30 хиляди километра. Цена - 15500. Нова със същото оборудване около 23 000 лв.

    Защо взехме този автомобил?

    Защото е червен, би казала жената. :) А ето и моите разсъждения:
    1. Купуваме гаранционен автомобил (на година и половина) на малко реални километри (със сервизна история). Също така имах достъп до пълната сервизна история, а не само обслужванията. Колата има пребоядисвана предна и задна броня, никакви подмени на елементи. Аз като човек, който пребоядисва по 3-4 детайла по колата си всяка година, съм напълно ок с това. (некадърни съседи имам на паркинга пред нас) Гаранцията ни подсигурява, че дори и да има дефект, ще бъде отстранен без да ни коства пари. Не би трябвало да има скрити дефекти, които ще ни струват още поне 1000 лв. Вътре и вън е като нова - без надрано, изхабено и т.н.

    2. Относно бюджета - Това е автомобил, който жена ми ще кара в следващите сигурно 8-10 години. Ако решим да го продаваме след 5 години (все пак 10 години са доста и плановете се променят), ще е на грубо половин или минимум 1/3 цена, което ни устройва. Финансовата сметка показва, че закупуване на два автомобила през 5 години на средна възраст 10 години ще струва сходни пари - 2х 6000 лв + 2000 лв за отстраняване на скрити дефекти. Каското на Форда със сигурност е 2-3 пъти по-високо, което е минус. Гуми, масла и филтри за мен са консуматив и не ги коментирам като разход. По принцип Фордът ще има малко по-висока сметка за обслужване, но пък обслужването му е на 20 хиляди километра. Стар автомобил бих обслужвал на 10 хиляди. Гумите са стандартен 15-цолов размер, така че не са екзотична цена. Разходът е сравнително добър 7л/100 км градско, 5,9/100 извънградско (със стабилна скорост), въпреки че във Варна в момента караме по разкопки, а не по улици. Платих й данъка за тази година - 32 лв.

    3. Относно изискванията ни - Напълно покрити. Просторен е за размерите си, четирима се събираме без проблем в нея, четириврат е, което дава нужното удобство за деца, столчета, пазарски чанти и всичко нужно на една жена. Багажникът събира количка или голям куфар и т.н. Бензинов 82 к.с., 4 цилиндъра, без турбо - сравнително евтина поддръжка, не е сложен като изпълнение двигатател. Колата не е бъкана с екстри, но има абсолютно всичко, което ни е нужно. Шофира се изключително приятно и леко, чак ме кара да се замисля дали да ни си взема новата Мазда 6... Еххх, мечти :) Бих добавил единствено парктроник за жената.

    4. Защото имаме възможност да го купим и да го поддържаме! Този момент е много важен, а голяма част от хората не обръщат внимание на него! За същите пари можехме да си купим примерно едно 10 годишно дизелово БМВ (примерно кораба майка Е60), което щеше да ни спре тока от разходи. За пример - разходите до момента (5 месеца) по Форда са следните: четири зимни гуми (висок клас) 500 лв и гориво.

    5. Усещането за нов автомобил е приятно. Тази точка не беше изобщо водеща, а по-скоро беше бонус.


    Стана малко дълго, но се надявам да е полезно за някой.
     
    nik4o77, gaffana, cvetanovv and 3 others like this.
  5. JOJOBG

    JOJOBG Финансов Контрольор

    Регистриран:
    20 Авг 2018
    Постове:
    183
    Лайкове:
    125
    Репутация:
    51
    Location:
    Sofia(Plovdiv)
    Върнат лизинг до 6-7-8 г ;) Играх го тоя филм и аз 2013 и пак там приключих ама с Фокус ;) и познай сега пак се оглеждам и върта суча пак там стигам и пак Фокус, ама тоя по-лачен и по-голям ;) Със здраве да си я кара жената Фиестичката.
     
    nik4o77 and Вальо like this.
  6. Вальо

    Вальо Финансов стажант

    Регистриран:
    24 Май 2018
    Постове:
    18
    Лайкове:
    20
    Репутация:
    3
    Фокус ST не изглежда никак зле ;)
     
  7. JOJOBG

    JOJOBG Финансов Контрольор

    Регистриран:
    20 Авг 2018
    Постове:
    183
    Лайкове:
    125
    Репутация:
    51
    Location:
    Sofia(Plovdiv)
    Не ми пасва на инвеститорския профил.
    Иначе всеки път го оглеждам като съм в някой шоу руум или изреве покрай мен. Лека по лека отивам аз към друг тип автомобили с мултифункционалност. Като си навия на масрафа ще си говорим за спортни коли за уикенда. БиМакс, Мондео Комби, Фокус Комби. ЕС-макс ама ги няма върнати лизигни. Сега ако някой има парите за Куга и Едж да им се наслаждава. Ама аз спазвам някакви златни правила и лични психологически граници та коли над 15-16к ... не искам да коментирам. Има си крива на обезценяване има си различни "важни" неща за всеки купувач. Последните дни водя спорове на тема дърти мерцедеси бемвета. Разбирам ги хората ма на мен лично не ми се връща там. И така всеки му се отдава възможност да си научи уроците с времето.
     
    nik4o77 and Vadim Vladimirov like this.
  8. Вальо

    Вальо Финансов стажант

    Регистриран:
    24 Май 2018
    Постове:
    18
    Лайкове:
    20
    Репутация:
    3
    Напълно съм съгласен с целия ти пост. Всеки си учи уроците по един или друг начин. И аз съм стигнал едно ниво на осъзнаване, което ме води към сходни на твоите мисли и решения. Всички играем една и съща игра и само верните стъпки ни водят към по-добър живот. И грешките учат, но повторението им е демонстрация на упорит инат и затъпяване.

    П.С: Този спор с ебемветата и аз го водих малко преди да вземем Форда, дето викаш - тоя филм съм го играл, не ми се гледа втори път.
     
    nik4o77 and Observateur like this.
  9. nik4o77

    nik4o77 Финансов стажант

    Регистриран:
    23 Авг 2018
    Постове:
    1
    Лайкове:
    0
    Репутация:
    1
    Здравейте на всички, мисля, че темата е изключително полезна и ще бъде актуална и занапред. Аз до преди дни бях изправен пред подобна на колегата Вальо дилема, само че за закупуване на семеен автомобил и също като него се спрях на buyback кола - модел 2016 г., 42 000 км, но на малко по висока цена - 24000 лева. В момента трябва да взема решение относно начина на плащането, а параметрите са следните:

    1. Лизинг с 50% първоначална вноска и безлихвен за 12 месеца.
    2. Лизинг с 30% първоначална вноска и период 36 м. с 4.5% лихва.
    3. Кеш наведнъж(разполагам със сумата), като идеята в случая е, да спестя от такса управление лизинг(300), оскъпяването(мин.1000) и евентуално от избора къде да бъде каското(разлика между компаниите около 100-150 год.).

    Относно точка 3. имам притеснения, че ще се сблъскам с евентуални проблеми свързани с предявяване на щети по Каско-като частно лице-собственик за разлика, когато колата е собственост на голям лизингодател. Последното го твърдя от опит, от лична гледна точка - служебната кола, която карам е собственост на голяма лизингова компания и не съм срещал трудности досега за щетите , а в някои авто форуми, колеги споделят, че в момента, в който колата стане частна собственост, застрахователя почва да те гледа малкоооо по друг начин....и проблемите почват.

    Ще съм благодарен за всяко едно изказано мнение и съвет.
    Весели празници!!
     
  10. mr. smart saving

    mr. smart saving Финансов стажант

    Регистриран:
    22 Фев 2019
    Постове:
    12
    Лайкове:
    4
    Репутация:
    3
    Привет,
    По темата с колите, за мен най-важните неща са:
    1) За какъв период купувам кола (3-5-10г или повече)
    2) Колко ще струва обслужватето на година, дори и да не я карам
    3) Ако я карам, за какво ще я ползвам, колко често и колко човека ще се возят
    Първоначалното плащане е лесно, всеки може да си го позволи, а ако не може - има лизинг. После, като мине еуфорията идва тегавата част...:)
     
  11. JOJOBG

    JOJOBG Финансов Контрольор

    Регистриран:
    20 Авг 2018
    Постове:
    183
    Лайкове:
    125
    Репутация:
    51
    Location:
    Sofia(Plovdiv)
    @nik4o77 Лизинга си има бонуси не е само минусите дето си ги описал. Но да наблегнем само на финансовата част, като ги опестиш къде ще ги инвестираш и колко ще ти изкарат? тва за вариант 3 ? Ако имаш смислен отговор на 3 да питам аджеба що само 1300лв ще инвестираш в тая схема? Вместо да видиш колко са ти мускулите и да си избереш 1 и 2 със спокойствието, че разумен процент от разликата ще бъде инвестиран в 3 и респективно ще вади допълнителни доходи за плащането на 1 или 2 според избора, а пък остатъка ще покрие следеуфоричната част @mr. smart saving в началото докато всичко си дойде на мястото ;).
     
    nik4o77 likes this.
  12. mr. smart saving

    mr. smart saving Финансов стажант

    Регистриран:
    22 Фев 2019
    Постове:
    12
    Лайкове:
    4
    Репутация:
    3
    Според мен не трябва да се плаща повече от необходимото за целта на покупката и то на годишна база, не само в началото. Ей тук писах подробности по темата наскоро:
    https://smartsavingsbg.wordpress.com/2019/02/26/каква-е-реалната-цена-на-моя-автомобил/
    А разликата всеки може да си прецени ще я харчи ли, инвестира ли или ще спестява под дюшека Въпроса е да не отива в джоба на лизингодатели или сервизи...
    (Ако модераторите преценят да махнат линка, споделям само опит без да рекламирам никой и нищо)
     
    JOJOBG likes this.
  13. JOJOBG

    JOJOBG Финансов Контрольор

    Регистриран:
    20 Авг 2018
    Постове:
    183
    Лайкове:
    125
    Репутация:
    51
    Location:
    Sofia(Plovdiv)
    Няма да споря. Само ще насоча вниманието ти, че поради емоционалната ти връзка с лизингодатели/сервизи изпускаш една цяла гама възможности. Не че не си прав в твоята си гледна точка, но виждаш ли нещата от 360 градуса?
     
    Вальо and mr. smart saving like this.
  14. mr. smart saving

    mr. smart saving Финансов стажант

    Регистриран:
    22 Фев 2019
    Постове:
    12
    Лайкове:
    4
    Репутация:
    3
    Точно това опитвам да кажа, не става въпрос за спор. Нямам нищо против лизингодателите и сервизите, за мен лично е важно разхода (бил той за лизинг, за каско, за сервиз или друго) да оправдава целта на покупката и да не плащам излишни пари
     
  15. Вальо

    Вальо Финансов стажант

    Регистриран:
    24 Май 2018
    Постове:
    18
    Лайкове:
    20
    Репутация:
    3
    Първо честит празник на всички!

    Относно заплащането - при така зададени варианти звучи доста добре да платиш половината кола, а другата половина да инвестираш през тази година.

    През последните около 15 години карам автомобили само с каско и съм имал проблеми със завеждане на щети единствено в Армеец. Тази точка според мен не би трябевало да е притеснение при избор на автомобил. Пребоядисвам по 3-5 детайла на година поради некадърни съседи, което хич не е малко и единствено са ми отпадали проценти отстъпка понякога, поради многото заведени щети. През последните четири години ползвам Булстрад с право на ремонт в доверен сервиз (за личен и служебни автомобили) и съм доуточнявал лично какво да се прави по колата след повторен оглед при разглобяване и не са ми отказвали нищо. Според мен излишно се плашиш на темата. Внимателно описваш щетите, добре е да имаш протоколи от КАТ или в противен случай чакаш да се съберат и ги завеждаш към края на каското с един протокол, защото без протокол от КАТ имаш право на 2 или 3 завеждания на щети.

    Аз си смятам колко на ден ще ми харчи автомобила на годишна база, ако просто стои пред нас. В сметката вкарвам евентуален лизинг, данък, каско, винетка, гражданска и едно обслужване. Сумата я деля на 365 и разбирам колко лева на ден ще излизат от джоба ми, за да притежавам (а не ползвам) този автомобил. Това ми дава доста по-ясна представа дали мога да си го позволя, защото купуването на автомобила е най-лесната част.
     
  16. D. Ivanov

    D. Ivanov Финансов стажант

    Регистриран:
    26 Фев 2019
    Постове:
    2
    Лайкове:
    1
    Репутация:
    3
    За мен най-добрият вариант, ако искате да карате нов автомобил е оперативният лизинг. Просто не се занимаваш с нищо по колата, нямаш главоболия за каско, данъци, гуми, сервизи и т.н. Естествено тази липса на главоболия е включена в цената. Но срещу определена сума всеки месец си купуваш спокойствието, караш си нова кола като единствено и сипваш гориво. След определен период, сменяш с друг модел, ако искаш.

    Изобщо не ми се нрави да дам примерно 15-20 000 лв за нов автомобил и след това да го изплащам 5 години по 1000 лв. След 5 години като се изплати започва по-сериозното обслужване, което е доста скъпо при съвременните автомобили.
     
    mr. smart saving likes this.
  17. mr. smart saving

    mr. smart saving Финансов стажант

    Регистриран:
    22 Фев 2019
    Постове:
    12
    Лайкове:
    4
    Репутация:
    3
    Би ли споделил колко ти струва оперативния лизинг на месец и каква е колата?
     
  18. D. Ivanov

    D. Ivanov Финансов стажант

    Регистриран:
    26 Фев 2019
    Постове:
    2
    Лайкове:
    1
    Репутация:
    3
    Аз лично все още нямам оперативен лизинг, но в следващите месеци със сигурност ще се закача на тази схема. В процес на избиране на автомобил съм.

    Цените варират между 1000 и 2000 лв на месец с всичко включено в тази цена за среден илиили ви клас автомобил. Самите условия са много гъвкави и всичко е въпрос на договорка.
     
  19. mr. smart saving

    mr. smart saving Финансов стажант

    Регистриран:
    22 Фев 2019
    Постове:
    12
    Лайкове:
    4
    Репутация:
    3
    Звучи добре, ако всичко е включено и има право на закупуване на малка остатъчна стойност... въпрос на калкулации и сравнение с алтернативите.
    Но смяна с нова след изтичане на период (без придобиване на старата) става като едно постоянно наливане, като ултра скъп наем.
     

Сподели

  1. Този сайт използва "бисквитки" (cookies). Използвайки този уебсайт, Вие се съгласявате, че можем да поставим „бисквитки” на Вашия кoмпютър / устройство.
    Dismiss Notice