Фундаментален анализ – Качествени фактори

Дискусия в 'Ценни книжа' започната от Aleksandar Dyakov, 2 Апр 2017.

  1. Aleksandar Dyakov

    Aleksandar Dyakov Owner ФорумФинанси

    Регистриран:
    12 Мар 2017
    Постове:
    355
    Лайкове:
    130
    Репутация:
    61
    Фундаменталният анализ се стреми да определи вътрешната стойност на дадена компания. Тъй като качествените фактори по определение представляват аспекти от бизнеса на компанията, е много трудно или почти невъзможно да ги оценим чрез калкулиране на дадени параметри, поради простата причина, че няма от къде да вземем нужните данни. Както вече споменахме в предишните статии, е много трудно да загърбим качествената категория с лесна ръка.

    В тази тема ще се опитаме да хвърлим повече светлина на качествените фактори, така че след прочитането на статията вие ще знаете къде да ги търсите и как да ги анализирате

    Бизнес модел

    Дори преди даден инвеститор да види финансовите отчети на определена компания, той трябва да отговори на един от най-важните въпроси: Какво точно прави компанията? Това се отнася до бизнес модела на компанията или иначе казано, как компанията прави пари. Добър начин, за да разберем с какво се занимава дадена компания е да видим корпоративни и сайт.

    Понякога бизнес моделите са лесни за разбиране. Да вземем на пример McDonalds, който продава хамбургери, пържени картофки, безалкохолни напитки, салати и десерти. Това е лесен и прост бизнес модел, всеки би го разбрал.

    Нека да обърнем малко примера, какво би станало ако McDonalds, обявят рекордна печалба? Да цената на акции би се покачила, но ако вникнем по дълбоко и видим, че тези печалби не са следствие на продажбите в ресторантите, а от кредити с висока лихва към своите франчайз партньори. Какво би станало, ако тези кредите не биха се върнали или поне се отпишат в много голям процент – ще доведе до фалит на McDonalds.

    За начало трябва да разбирате бизнес модела на всяка компания, в която инвестирате. Оракулът от Омаха – Уорън Бъфет, много рядко инвестира в технологични компании, защото в голямата си част са сложни и остават неразбрани за него. Това разбира се не означава, че технологичния сектор е лошо място за инвестиране. Така, че ако не разбирате даден бизнес модел, ако не знаете от къде ще дойде бъдещият ръст на компания, то вие най-добре да се отдръпне иначе ще направите грешна инвестиция.

    Конкурентно предимство

    Друг важна компонента над, която трябва да обърнете внимание е конкурентното предимство. Дълготрайният успех на дадена компания е воден в основата си от способността да подържа конкурентно предимство – и да го държи. Силното конкурентно предимство на Кока Кола е именно нейният бранд и рецепта, това позволява на компанията да расте и да се наслаждавана печалбите си. Ако компания няма конкурентно предимство, то акционерите в тази компания биха чакали много години за да си върнат инвестицията.

    Мениджмънт

    Както армията се нужда е от генералите си за да победи, така и компания разчита на висшето си управление, да ги доведе до финансовия успех. Някой смятат, че мениджмънта е най-важния аспект в инвестирането в компания. Има смисъл в това – дори и най-добрия бизнес модел е обречен, ако лидерите на компанията се провалят да го изпълнят.

    Така, че как да инвеститор да оцени мениджмънта на компания?

    Това е може би едно от местата, където индивидуалните инвеститори не са в добра позиция, спрямо професионалните. Вие няма как да си насрочите среща с мениджмънта, ако искате да инвестирате няколко хиляди долара. От друга гледна точка, фонд мениджър, който има интерес да вложи милиони ще има много по-голям шанс да насрочи тази среща.

    Това, което обикновения инвеститор може да направи е да погледне корпоративния уеб сайт. Ще има качена информация като биографията на всеки, член от борда на директорите, какво са завършили и какви им са успехите. Не очаквайте да намерите нещо полезно обаче. Трябва да сме наясно, че никой няма да сподели нещо, което да накърни имиджа на компанията.

    Въпреки това има няколко начини, за да се доближите до мениджмънта и да направите запълнен фундаментален анализ:

    Конферентни разговори
    За жалост в България, това по скоро е мираж, но на запад нещата са малко по различни. Главните директори правят тримесечни конферентни разговори. В първата част се четат финансовите отчети, но във втората са въпроси и отговори, това което е важното в случая. Трябва да слушате как отговарят мениджърите на поставените въпроси.

    Събрание на акционерите
    Всяка година има насрочена среща на акционерите, на която се водят дискусии за минали събития и бъдещи перспективи на компанията. Това би било чудесно място, за задаване на вашите въпроси.

    Форуми и социални мрежи
    Вече е много модерно всички да са в социалните мрежи, мениджърите не са изключение, много често се случва някой от висшия мениджмънт да пусне нов туйт или да напише нещо на стената си. Друго място, където можете да сте по близо до мениджмънта това са инвеститорските форуми. За радост в България, сякаш този начин е най-ефективен за индивидуалните инвеститори.

    Предишно представяне
    Друг добър начин да оцените способността на мениджмънта, е просто да направите проучване за предишните им ангажименти в компаниите, в които са работили.

    Корпоративно Управление
    За разлика от управлението, което сме описали по-горе в следващите редове става дума за връзките и отговорностите между мениджърите, директорите и акционерите. Тези отношения дефинират корпоративния характер и имидж на компанията за инвеститорите.

    Добро корпоративно управление е ситуация, в която компания съблюдава политика към етичност и прозрачност, която също така е регулирана от правителството с цел, да се защитят интересите на компанията и на нейните акционери.

    Въпреки, че има компании и организации (Fitch, Moody’s, Standard & Poor’s), които се опитват количествено да оценят корпоративната политика в частта на отношение между компанията и акционерите, за жалост тези оценки са прекалено скъпи за обикновения инвеститор.

    За щастие, корпоративната политика в повечето случаи се състои в няколко части : структура на борда на директорите, акционерните права, финансовата информация и разбира се прозрачността на информацията. С малко проучване и правилните въпроси на ум, инвеститорите могат да направят добра преценка, за това какво е корпоративното управление.
     

Сподели

  1. Този сайт използва "бисквитки" (cookies). Използвайки този уебсайт, Вие се съгласявате, че можем да поставим „бисквитки” на Вашия кoмпютър / устройство.
    Dismiss Notice